Musk už jezdí ve svém revolučním tunelu. Ale je to trochu jinak

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Elon Musk je bezesporu výjimečný muž. Má peníze, takže může experimentovat. A chuť k tomu mu rozhodně nechybí. Jeho Teslu zná asi každý, rakety SpaceX asi také. Nejnověji se miliardář věnuje tunelování.

Když se chce, jde to rychle. The Boring Company, firma pro ražbu tunelů, je jen pár let stará firma. A už má jeden úsek funkčního tunelu pod Los Angeles. Základní myšlenka je prostá a jednoduchá. Aby člověk netrávil v kolonách, a že jich je právě v Los Angeles požehnaně, pojede rychle a automaticky v tunelu. Ty pak budou vyraženy levně, takže to celé bude dávat smysl.

Plán byl takový, že auto přejede na stanici na plošinu a ta ho sama rychle dopraví do požadovaného cíle. Rychlost měla být vysoká, přes 200 kilometrů za hodinu.

A taková je realita. Velké plus za to, že firma nějakou část tunelu vytvořila velmi rychle. Tunel je velmi úzký, v podstatě na šířku auta se zrcátky a pár centimetrů na víc. Člověk se vedle už nevejde, smetlo by ho zrcátko, i kdyby se tlačil na zeď. Možná hubeňour by schytal jen pořádný žďuchanec. Celé to působí dost klaustrofobicky.

Navíc s plošinami je také konec, ty nebudou. Auto tak jede v tunelu po svých kolech po betonových kolejnicích, které lemují vysoké obrubníky. Aby auto nenaráželo a jelo plynule, bude muset mít na přední nápravě přídavná vodící kolečka, která běží po obrubnících z boku. Nějak podobně jezdí některé letištní vláčky.

Firma testovací jízdu pro novináře logicky předváděla s Teslou S, která měla pomocná kolečka pevně namontovaná. V běžném provozu si je zákazníci budou muset nechat namontovat, prý budou stát 200 až 300 dolarů, tedy asi 5 500 až 8 000 korun. Tato kolečka budou sklápěcí. Ale už to je velká překážka pro použití.

Pojďme dál. Auto se zkušebním tunelem řítilo rychlostí 64 kilometrů za hodinu. Což není mnoho, přesto to v úzkém tunelu vypadalo jako vysoká rychlost. Bude zajímavé sledovat, jak to bude vypadat, až pojede přes 200 kilometrů za hodinu. Navíc si novináři stěžovali, že to hodně klepalo a někomu se i udělalo špatně.

A jsme u zásadního problému. U testovací jízdy jela Tesla na autopilota. Jenže ne všichni a to i v Kalifornii nemají Teslu a nebo jiné auto s autonomním řízením. Ani není jasné, jestli v tunelu budou moci jet auta se spalovacím motorem kvůli ventilaci vzduchu.

Navíc je otázkou, jak by se řešila porucha v tunelu, odtažení a podobně. Když už auto pojede na vlastní pohon. No, nechme se překvapit, zatím se můžete podívat na video z testování.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny