Už jste letěli v Airbusu A220? Možná o tom ani nevíte

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kdo se v dopravních letech vyzná alespoň okrajově, jistě dobře zná letadla z rodiny Airbus A320. Pokud totiž letí po Evropě, poletí pravděpodobně buď s tímto letadlem nebo Boeingem 737. Ale co je zač ten Airbus A220?

Airbus A220 existuje od 10. července 2018, přitom třeba i do Prahy létá už nějaký ten pátek. Konkrétně se na ruzyňském letišti poprvé objevil na jaře 2016 a pravidelně létá letadlo Swissu od léta téhož roku. Že je to nesmysl? Není, protože Airbus A220 je nové označení pro kanadský letoun Bombardier řady CS.

Abychom to vysvětlili, tak se musíme vrátit do minulosti. Bomabardier je kanadský výrobce, který dopravní letadla vyrábí dlouhá léta. Tradičně menší typy, proudové CRJ a turbovrtulové Dash 8. Jenže proudové modely CRJ jsou už dnes přežité a nedokáží konkurovat výkony a hlavně provozními náklady. Proto firma od roku 2004 vyvíjela nástupce.

Těmi se stala řada CS, konkrétně dvě varianty CS100 a CS300. Zatím jich moc nelétá, dodáno jich bylo jen 36, objednaných jich je přes 400. Výrazný problém pro výrobce nastal v roce 2016, kdy si několik desítek letadel objednala americká Delta. Jenže to se nelíbilo Boeingu, který obvinil Bombardier s dumpingových cen a úřady daly Boeingu za pravdu.

To by znamenalo, že by Bombardier čelil v USA clům, což by v podstatě znamenalo konec prodeje na tamním trhu. Následně do hry vstoupil Airbus, který se nakonec s Bombardierem dohodl, že u programu CS převezme majoritu a problém s cly v USA vyřeší. Airbus totiž má v Alabamě továrnu, která obsluhuje americké zakázky a tudíž se na ní cla nevztahují.

Smlouva byla nakonec letos podepsána, Airbus vlastní 50,01 procenta akcií, 31 procent akcií zůstalo Bombardieru a necelých 19 investičnímu fondu kanadské provincie Québec. No a 10. července Airbus letadlo představil znovu, ale tentokrát jako Airbus A220-100 a A220-300. To podle toho, jestli to je původní CS100 nebo CS300.

Oba modely poměrně vhodně doplňují portfolio Airbusu. A220-100 má zhruba kapacitu 100 míst, větší třístovka pak asi 130. Vše záleží na konfiguraci tříd a rozestupu sedaček. Airbus v této kategorii měl modely A318 a A319 z rodiny A320, jenže první model už nepokračuje a v nové generaci Neo je A319 větší s kapacitou okolo 140 míst. Letadla od Bombardieru jsou ve své třídě úsporná, pravděpodobně to bude ekonomičtější volba než menší původní Airbusy.

Airbus si tak vhodně doplnil portfolio a jeho největší rival Boeing na menší modely nedokáže reagovat a tak chce podobným způsobem akvírovat brazilský Embraer. Ten primárně produkuje letadla podobné kategorie jako Bombardier. Boeing jistě nepotěšilo, že Airbus hned po představení A220 oznámil velkou objednávku amerických aerolinek Jet Blue, které chtějí 60 letadel.

Pokud se v letadlech moc nevyznáte, tak (staro)nový Airbus A220 poznáte zvenku podle „čumáku“, který je jiný než u větší A320 nebo i Boeingů. Trup letadla je užší, takže uvnitř narazíte na schéma sedaček 3+2, což je dnes jinak atypické. A třeba v letadlech Swissu je nad každou řadou malá obrazovka palubního systému.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny