V letadle na stojáka? To nepůjde, i když tady jsou už stojadla

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Není to nový nápad, už se to v médiích opakuje několik let. Prostě jak nacpat do letadla víc lidí. No jako do autobusu, tramvaje, vlaku nebo letadla. Někdo musí cestovat na stojáka.

Jak by to vypadalo, ukazuje už mnoho let italská společnost Aviointeriors, která vyrábí sedadla a další vybavení do letadel. Modelová řada Skyrider je pak určená právě pro létání na stojáka.

Ale popořádku. V letadle na stojáka, tak jako v pozemních prostředcích, jednoduše cestovat nejde. Ne že by se v letadle nedalo stát, dá se, ale ne ve všech fázích letu a taky tam zdaleka není tolik místa jako třeba v autobusu.

Dejme si příklad. Běžný Boeing 737-800 pojme v jedné třídě 189 cestujících. Sedících, Kdyby jich část stála, tak se jich tam vejde odhadem o 30 víc, teoreticky i víc, kdyby jich třeba stála většina. Jenže to letadlo je stále otypováno – schváleno do provozu – na maximálně 189 cestujících.

To znamená, že by bylo nutné letadlo přetypovat. Respektive by stačilo při současné situaci zcela změnit konfiguraci s převahou byznys třídy aby se celkový počet vešel do oněch příkladových 189 cestujících. Což ovšem na krátkých linkách nedává moc smysl a na dálkových zase nikdo stát nebude.

Maximální počet cestujících je logické omezení,. Zaprvé hmotnostní, za druhé s ohledem na nástup a výstup a hlavně s ohledem na případnou evakuaci. A tam by při více cestujících bylo potřeba přidat nouzové východy a to je už zásadní změna v konstrukci celého letadla.

Výsledek? V podstatě jen vlhké sny některých manažerů a docela dobré promo, protože o letech na stojáka pokaždé dost médií rádo sáhne. I proto o tom filozofoval kdysi třeba Ryanair, u kterého by to docela zapadalo do jeho strategie osekat/natlačit/vydělat

Aktuální sedadla či stojadla Skyrider 3.0 od italských Aviointeriors jsou oproti těm předchozím vylepšená. Počítá se s šesti v jedné řadě s uličkou uprostřed, tedy stejná konfigurace jako u běžných sedadel v regionálních letadlech typu Boeing 737 nebo Airbus A320.

Pokud si sedadla dobře prohlédnete, zjistíte, že je to opěradlo s krátkým sedáčkem zakončeným něčím, co připomíná sedadlo na kolo. Věříme, že by se na tom hodinový let určitě dal vydržet. Tři hodiny už stěží. Ale kdo ví, třeba se toho jednou dočkáme.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny