Vyvíjejte aplikace pro oba systémy. Kvůli férovosti i bezpečnosti

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Vývojáři zajímavých aplikaci si často vybírají jako první iOS a zapomínají na Android. Mají svoje důvody, ale zapomínají na jiné, mnohdy závažnější.

Podobných situací sice ubylo, ale stále mohou být na denním pořádku. Zajímavá aplikace či hra je dostupná pro systém iOS od Applu, ale Android verzi nejde dohledat. To proto, že se vývojářům někdy zkrátka zachce si svůj výtvor exkluzivně piplat na iPhonech a Android není prioritou. Na jejich obhajobu, faktem je, že majitelé zařízení se systémem iOS jsou ochotni v aplikacích utrácet daleko (až o 95 procent) víc, než androidisté. Navíc zatímco aktuálních iPhonů a iPadů, pro které je třeba aplikace optimalizovat je méně než dvacet, počet různých unikátních Android zařízení si netroufáme ani odhadnout.

Ovšem tady je jednoznačný paradox. Aplikace, které jsou exkluzivní, nebo vycházejí prioritně na systém od Applu (a až někdy později na Android), si užije jen 14 procent majitelů smartphonů. Ačkoliv je Android drtivě dominantním systémem na poli smartphonů, stále se stává, že je vývojáři aplikací odsunutý na druhou kolej. Postihuje to jak největší herní hit současnosti Fortnite, který vyšel na iOS skoro o půl roku dříve, než na Android, tak třeba zajímavé, byť trochu schované lifestylové aplikace, které bychom rádi vyzkoušeli.

Ano, jsou tu samozřejmě i další faktory. Z demografického hlediska je pro vývojáře iOS aplikací zajímavější zejména trh Severní Ameriky, západní Evropy, Austrálie a Japonska. Android pak dominuje na všech ostatních trzích, tedy v Africe, Jižní Americe, střední a východní Evropě a většině Asie. Je tak na jednu stranu logické, že populární nástroje, které se týkají například lokálních záležitostí v USA budou zkrátka mít prioritu pro Apple. A to i přes to, že i ve Spojených státech má Apple podíl „jen“ dvou pětin.

Už to však napovídá o tom, že iOS se může zdát zkrátka jako miláček mobilních vývojářů. Apple má uzavřený systém, pouští si do obchodu jen předem schválené aplikace, zatímco do aplikačního obchodu Googlu si může celkem snadno nahrát svou aplikaci prakticky každý. A zde se dostáváme právě k otázce bezpečnosti.

Může nastat (a nastává) situace, že vyjde nějaký nástroj výhradně pro iOS a potenciální zájemce z konkurenčního jde bez hlubší znalosti zkusit vyhledat, zda není dostupný i pro Android. Toho mohou využít hackeři a jiní tvůrci škodlivých kódu, kteří mohou snadno napodobit (alespoň ve vzhledu profilu na aplikačním obchodě) oficiální port aplikace, jenže ejhle, už máte v mobilu malware.

Velmi podobná situace nastává právě v případě mobilního portu hry Fortnite Battle Royale na Android. Ten sice existuje, jenže jeho vývojáři se rozhodli, že než platit Googlu 30% daň z mikrotransakcí (jako by samotná hra i bez mobilů nevydělávala rekordní sumy), radši si hru vydají ve formě instalačního balíčku z vlastních stránek. A opět jsme u problému, který nastává v případě neexistující Android verze oproti té z iOS – v Play Store se může najít spousta kopií, které vám jen způsobí problémy. Na jednu stranu tak je zkrátka ve hře tolik faktorů, že lze jen hodně těžko nutit vývojáře, aby vše vydávali paralelně pro oba systémy zároveň a v oficiálních obchodech, ale stále je to alespoň moc hezká představa.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny