Propadák mezi SUV. Kia Soul se prostě v Evropě nelíbí

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kia Soul, aktuálně na trhu v druhé generaci, je malé městské SUV či crossover. A v první i druhé generaci auto v Evropě propadlo. Aktuálně prodej v Evropě končí, pokračuje jen elektrická verze. To na druhé straně Atlantiku jsou výsledky Soulu o mnoho lepší.

Neúspěšných aut není málo. Třeba z poslední doby Nissan Pulsar, mluví se o konci Fiatu Tipo a v Americe neuspěly menší sedany Chrysler 200 a příbuzný Dodge Dart. Dnes prostě frčí SUV a mnoho tradičně střižených aut se jednoduše nechytne. Ok, to se dá pochopit. Ale že totálně propadne právě SUV či crossover, to je na pováženou. A když se to stane dvakrát, tak nezasvěcený začne kroutit hlavou.

A to je přesně případ Kie Soul. Ta v Evropě propadla už v první generaci a na mnoha trzích prodej skončil po třech letech (třeba i v Česku). Přesto Kia přivedla do Evropy i druhou generaci. Ta končí po necelých čtyřech letech a to v celé Evropě. S jednou výjimkou, dál se bude prodávat elektrický model Soul EV. V tomto specifickém segmentu totiž není moc na výběr a na vybraných trzích, kde jsou elektrická auta dotovaná, dává další prodej smysl.

 

Pokud se podíváme na prodeje Soulu v Evropě, tak nejlepší byly v prvním roce prodejů první generace v roce 2009. To se prodalo 20 000 soulů, což v celkových prodejích značky znamenalo zhruba osm procent. Druhá generace měla nejsilnější prodeje v roce 2015, kdy se prodalo přes 16 000 aut, opět asi 8 procent ze všech prodejů. Loni to ale bylo jen přes 12 000 aut, podíl na prodejích značky klesl na zanedbatelné 2,5 procenta.

Střih, podíváme se za Atlantik. Tam Kia prodává velmi podobné portfolio modelů jako v Evropě, v podstatě má Rio a Ceed s kufrem a dva sedany nad Optimou, jinak je nabídka stejná. A kouzlo je tu, Soul je v USA úspěšný model. Drží zhruba pětinu prodejů značky (celkové jsou hodně podobné jako v Evropě). Každoročně v USA Kia prodá přes 100 000 Soulů, nejvíc jich bylo v letech 2015 a 2016, téměř 150 000 kusů. I loňských 115 000 není špatné číslo. Soul tak znamená pro Kiu až 20 procent prodejů.

Proč se Soul v USA prodává dobře a v Evropě špatně, je záhada. Malé SUV by spíš sedlo do Evropy než do USA, přesto jsou výsledky úplně opačné. Možná je to cenou, v USA je to levné auto na úrovni nejmenších modelů, druhé nejlevnější v nabídce Kie, dokonce levnější než Ceed sedan (v USA model Forte). Naproti tomu v Česku začíná Ceed na 319 000 korunách a Soul na téměř 400 000.

Ať už je důvod jakýkoliv, že Evropanům nesedl specifický design Soulu nebo prostě byl jen drahý, Soul z Evropy mizí a že by Kia do Evropy někdy pustila další generaci, je téměř vyloučené. Místo ní je tady malý a levnější crossover Stonic. Ten se v USA neprodává, tak uvidíme, jestli se s ním Kia trefila do chutě evropských zákazníků.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny