Tak už máme jednu chytrou dálnici, ale nemáme chytrá auta

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

První česká dálnice je chytrá. Pokud pojedete od Mirošovic do Rudné, tedy po D1, okruhu D0 a pak po D5, můžete předávat a získávat praktické informace. Pokud tedy máte auto vybavené systémem C-ITS. Jenže to asi nemáte, ještě totiž nejsou.

A k čemu je to dobré? To si takhle pojede od Mirošovic a začne pršet, vaše automatické stěrače se spustí (nebo je spustíte) a tato informace automaticky poputuje do sítě k dalším autům. Jejich řidiči se pak dozví, že se právě blíží do deště. A tuto informaci dostanou přesně včas. Adekvátně se předávají informace o zácpách, nehodách, provozu, blížící se sanitce a dokonce i o intenzivním brzdění.

Není to žádné sci-fi, systém je funkční a právě probíhá testování. Problém je v tom, že ho zatím nepodporují auta. Což by se mělo změnit, ale masový nástup nečekejme dřív než za pár let, samo ŘSD uvádí, že v roce 2020 má být v Evropě 10 milionů vozidel vybavených systémem C-ITS.

Z počátku to bude příplatková výbava dražších aut, ale časem se to třeba stane povinným vybavením všech aut. Na jednu stranu to bude praktický pomocník, na stranu druhou velký bratr. Ale tak to s moderními systémy prostě je. Navíc je potřeba počítat, že ještě dlouhá léta bude vedle propojených aut jezdit miliony aut nepropojených.

Systém sice asi bude možné dodělat i zpětně přes externí jednotku (smartphone/tablet), která bude propojená s OBD zásuvkou auta. Ale ruku na srdce, to nelze očekávat, že si to řidiči budou masivně pořizovat.

Cílem systému je zvýšit plynulost provozu, jeho bezpečnost a i snížit spotřebu. S tím nelze polemizovat, budoucnost prostě taková je. Když k tomu připočteme autonomní auta, tak s hrubým odhadem někdy okolo roku 2030 se osobní automobilová doprava asi výrazně změní.

Jenže je tu ještě jeden problém, vytvořit chytrou dálnici není tak složité, je to vlastně elektronika, která potřebuje počítače v serverovně, nějakou tu instalaci podél silnice a datové připojení. To obstarává wi-fi a mobilní sítě různých kategorií. To dnes opravdu není nic, co by se nedalo masivně nasadit během pár měsíců na velkou část silnic. Použít lze mýtnice a další již existující infrastrukturu. Ale musí být silnice.

Další informace o C-ITS najdete v češtině například zde.

Však si to zkuste sami na tom prvním chytrém úseku. Na místě jsou neustále kolony a to je úsek, kde aktuálně probíhá oprava jen na začátku D5 před Rudnou. Další úseky dálnic, především D1, je tragédie, která se po letech stále nelepší. A nové úseky? Nejsou, nestaví se, jen se o tom povídá. A to je ten největší problém české dopravní sítě. Nikoliv to, že zatím není celá chytrá.

Parametry kooperativní koridoru Mirošovice – Rudná

– délka 46 km – D5 (5 km), D0 (30 km), D1 (11 km)
– 29 komunikačních jednotek
– 29 vysílačů kooperativních informací podél infrastruktury
– použité technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth, mobilní sítě 3G/4G/LTE-V
– Back Office – serverová část zařízení může být použita jako společný prvek pro další kooperativní systémy (C-Roads)

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny