Nenechte se napálit na černý pátek

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Černý pátek, v originále Black Friday. Jeden z amerických „svátků“, kterému se podařilo rychle zabydlet i u nás. No, on to tak úplně svátek není, i když obchodníci to mohou vidět jinak.

Prostě a jednoduše, černý pátek je svátek konzumu. Je to den po Dnu díkůvzdání, tedy tradičního severoamerického svátku. Den díkůvzdání je čtvrtý čtvrtek v listopadu, tedy letos 22. listopadu a tudíž černý pátek připadá na 23. listopadu. Toliko historie, v praxi se u nás nějaké přesné termíny nedodržují, obchodníci černopátkové slevy nabízí často mnoho dnů dopředu i mnoho dnů po tomto svátku. Ale někteří se drží alespoň pátku a nadcházejícího víkendu po něm. Naopak agresivní alzák vykřikuje černý pátek několikrát do roka.

Jsou ovšem slevy opravdu takové, jaké prodejci slibují. No, v USA většinou ano, jinak by je zákazníci roznesli na kopytech. Ale na druhou stranu, slevy se týkají omezeného sortimentu. To tuzemští prodejci nasekají na černý pátek slevy na většinu sortimentu. Takže si asi dokážete představit, jak to se slevami je. Speciálně si dávejte pozor na slevy až strašně moc procent. Slevu 80 procent dostanete leda tak na sešívačku nebo pět let starý kryt na mobil.

Obrana je poměrně snadná. Nenakupujte impulzivně. Hledejte to, co opravdu potřebujete. Než něco zaplatíte – ať už on-line nebo v obchodě – cenu si ověřte. Třeba u bílého zboží platí, že slevy mají na vše stále všichni. Základní uvedená cena je totiž zcela virtuální, teoretická. V praxi se za ní produkty nikdy neprodávaly. Tudíž i slevy jsou jen hypotetické.

U mobilů a jiné elektroniky to tak hrozné není, až na situaci, kdy do slevy spadnou dlouho prodávané modely. Pak většina obchodníků nepočítá slevy z aktuální ceny ale z té úplně první, kdy šel produkt na trh. Což je samozřejmě zavádějící, protože mezitím už třeba několikrát zlevnil.

A jak se tedy bránit? Prostě cenu zadejte do Googlu a koukněte se na nabídku jiných obchodníků a třeba na srovnávač, jako je Heuréka. Pokud chcete mít opravdu jistotu, zkuste zboží zadat i třeba do německého nebo britského Amazonu, abyste věděli, jestli se nevyplatí import. To platí spíš u exotičtějšího zboží, ale člověk nikdy neví.

Pokud nezpanikaříte a cenu si ověříte, často zjistíte, že obchodníci nehrají čistou hru. Nebo je sleva příliš malá. Pokud věc nepotřebujete ihned za každou cenu, počkejte. Především elektronika pravidelně zlevňuje a příští akce může být mnohem zajímavější než slevy na černý pátek.

Nebudeme zde vypisovat slevy, těch reálných je dost, těch virtuálních ještě víc. Našli jsme dost zajímavých slev. Takže nákupy na černý pátek se určitě vyplatí. Jen buďte obezřetní.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny