Královna nebes pomalu končí. V USA už dosloužila

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Boeing 747 je ikonické letadlo, které pozná každý. Jasně rozpoznatelný hrb, čtyři motory, velké rozměry. V angličtině to je Queen of the skies, tedy královna nebes. Což se používá i v češtině, ač to v našem rodném jazyce rodově neladí.

V každém případě, Boeing 747 brázdí nebe téměř 50 let, výročí prvního letu bude začátkem února. V pravidelném provozu u leteckých společností pak je necelých 49 let, u amerického Pan Amu začal létat koncem ledna 1970.

Jenže doba je jiná a dnes 747 pomalu ustupuje modernější konkurenci, která je úspornější. 747 je sice velké letadlo, druhé největší osobní dopravní po Airbusu A380, ale má čtyři motory a není tak úsporné jako dvoumotoroví konkurenti. Bohužel to platí i o nejmodernější variantě 747-8, která létá od roku 2010. Není o ní velký zájem a většinu ze 121 dodaných kusů létá v nákladní verzi. Objednávek pak výrobce moc nemá. Dodejme, že situace u A380 je v podstatě stejná.

Celkem se dodalo přes 1 500 letadel několika generací: První 747-100, druhá 747-200 a třetí 747-300 jsou dnes v drtivé většině na vrakovištích nebo už rozebrané. Létají modely řady 400 a uvedené nejnovější 747-8. Samozřejmě jsou výjimky, takže íránská vláda používá jedno letadlo řady 100 s výrobním číslem 151 z roku 1971. Ale to je vyloženě rarita způsobená embargem uvaleným na Írán.

V USA už 747 nikdo na linkách pro cestující nepoužívá. Delta ukončila provoz 747 letos v lednu, United skončili se 747 o měsíc dřív. Na linkách mezi Evropou a USA se ale s 747 ještě můžete docela často setkat, používají je British Airways nebo KLM ve starších verzích 400, některá letadla jsou 30 let stará. Lufthansa má staré i nové modely 8. Co Česka, konkrétně na Ruzyni létá v létě s 747-8 Korean Air, v zimě používá menší letadla, aktuálně Boeing 787 Dreamliner.

Z pohledu cestujícího není na hlavní palubě na 747 nic zvláštního, až na velikost paluby. Pikantní je horní krátká paluba, kde je většinou byznysová třída. Dříve, v první generaci letadla, tam byl bar a salónek. To už dnes v 747 nenajdeme, ale třeba Emirates a další společnosti takový bar mají v Airbusu A380.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny