Volkswagen Brouk – definitivní konec

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pro dnešní mládež je to jen hezké autíčko z animovaného filmu. Ovšem pro motoristický svět je to jedna z největších legend. Volkswagen Brouk však definitivně odchází.

Hned na začátek musíme dodat, že končí třetí generace auta, která s tou původní nemá v podstatě nic společného až na základní křivky karoserie. Je mnohem větší, má úplně jinou architekturu a už to dávno není lidové autíčko.

Volkswagen Brouk nebo Beetle v angličtině je válečné auto. Vznikl těsně před druhou světovou válkou a měl to být triumf Hilera pro německý lid. Brouk, ač tehdy se tak vůbec nejmenoval, měl motorizovat rozvíjející se Německo. Pak přišla válka, vzniklo jen pár aut a jak to bylo s fašistickým režimem, ví každý.

Ale Brouk přežil. A nastartoval poválečnou obnovu Německa a pak motorizoval i mnohé jiné země. Jednoduché auto s dvojicí dveří, plochým čtyřválcem vzadu a pohonem zadních kol nebyl žádný luxusní vůz a to byla jeho výhoda. Byl levný, funkční a vlastně krásný. Přitom při vzniku před válkou na vzhled nikdo nemyslel. Byl čistě účelový.

Historie auta přitom spadá do Česka, konstruktér Ferdinand Porsche (rodák od Liberce) se inspiroval pracemi svého známého Hanse Ledwinky v Tatře. Tam musíme původ auta hledat. Ale to je dnes už jedno, Brouk je německé auto a Volkswagen dávno zaplatil Tatře odškodné.

Původní Brouk se vyráběl do roku 2003 v Mexiku (kam se výroba z Německa přesunula už v sedmdesátých letech), mezi tím byl v prodeji v Evropě od roku 1998 jeho novodobý příbuzný. Už s motorem vpředu a pohonem předních kol. Moderní, větší, luxusnější. Už žádné lidové autíčko ale retro stylovka.

To platí i o nástupci z roku 2012. je modernější, uhlazenější, přesto si ho nikdo nesplete. Ale prodeje nebyly v posledních letech dobré. Takže nepřekvapí, že poslední edice auta na rozloučenou se přestane vyrábět tento týden. Kdo ho chce, může se poohlédnout po skladovkách, jestli ještě nějaké jsou. A nebo v bazaru po ojetině.

Jestli bude ještě někdy nějaký Brouk je otázkou.Zatím to nevypadá. Ale nikdy neříkej nikdy. Těch z prvních tří generací se prodalo přes 22 milionů. Takže na silnicích se s nimi budeme potkávat ještě dlouho.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny