Je budoucnost v elektromobilech? To bude ještě dlouho trvat

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Po vlažném nástupu v posledních 15 letech to na první pohled vypadá, že budoucnost autoprůmyslu je v elektromobilech. Tesla je miláčkem – médií i velkého počtu zákazníků. Norsko hlásí velký nárůst elektromobilů a automobilky se překřikují v prohlášeních, kolik procent z jejich produkce budou tvořit elektromobily po roce 2020. A odhady to nejsou střídmé.

Zde je nutné nejdřív vysvětlit pojmy. Na trhu jsou v podstatě tři úrovně aut využívajících elektrický pohon. Vcelku běžné jsou hybridy, které jsou na trhu nejdéle. U nich však elektromotor jen pomáhá a nelze je nabíjet přímo ze zásuvky. Příklad? Toyota Prius nebo levnější Toyota Auris. Pak jsou zde tzv. Plug-in hybridy. Ty mají spalovací i elektromotor a lze je nabíjet ze zásuvky. Dojezd na elektřinu se u nich počítá na nízké desítky kilometrů.

 

Čistých elektromobilů je na trhu stále jen pár. Hitem jsou Tesly, které ale mimo USA a země, kde jsou značně zvýhodněné (zadotované), patří mezi nejdražší auta. Pak je tu lidovější Nissan Leaf a nebo Renault Zoe. V posledním případě v zajímavém režimu nižší prodejní ceny, ale zároveň měsíčního poplatku za pronájem akumulátorů. A několik dalších modelů, rozhodně to ale není masová záležitost, navíc se ceny pohybují od 750 000 korun výše.

Elektromobil – Wikipedie

Elektromobil ( elektrické vozidlo – zkratka EV; někdy též bateriové elektrické vozidlo – BEV) je automobil na elektrický pohon. Je poháněn elektromotorem a jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a hlavně na jeho kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu.

Přednosti elektromobilů jsou zřejmé. Emise, které nepřímo samozřejmě produkují i čistě elektrická auta, jsou v jejich případě centralizované do místa výroby a v mnoha případech je elektřina zelená (vítr, slunce a řekněme jádro). Provoz je výrazně levnější než u spalovacího motoru, elektřina je levnějším „palivem“. Elektromobily jsou i spolehlivější, část techniky je jednodušší než u klasických aut.

Pak tu máme nevýhody. Baterie jsou drahé, až skončí jejich životnost, tak náhradní stojí jako malé auto. Vysoké pořizovací náklady jsme již zmínili a také je tu omezený dojezd. Ten se sice v posledních letech zvyšuje na stovky kilometrů, přesto je to omezující faktor použití. Na dlouhé trasy se prostě elektroauto nehodí. Ovšem je tu jeden zásadní problém, který je aktuální již dnes a ani do budoucna není šance, že by se ho podařilo výrazně eliminovat.

 

Pokud jste tipovali dobíjení, tak jste tipovali správně. To je totiž zásadní problém. Kdo má rodinný dům a za den se pohybuje primárně po okolí, tak mu dojezd 200 kilometrů bude stačit. Prostě si přes noc doma dobije. Buď neefektivně z obyčejné zásuvky a nebo si nechá dodělat rychlonabíječku. Což sice není zadarmo, ale je to možné. Před domem, v garáži, nebo v plotě. Případné dobití v terénu je řešitelné. Míst je sice stále málo, ale jsou. Při dobrém plánování cest to lze vyřešit.

Jenže ve vlastních domech žije jen menší část obyvatel: Česka, Německa, Polska a vlastně ve většině Evropy. Což je pro elektromobilitu fatální problém. Jak vytvořit nabíječky pro činžovní dům? Třeba pro 30 aut? I kdyby to byla novostavba a obyvatelé by parkovali v garáži, tak bez potřebné přípravy při stavbě by chyběla kapacita sítě přivedená do domu. Ale to je stále nějak řešitelné.

Ovšem moderních domů s vlastními garážemi nebo venkovním stáním je málo. Většina motoristů parkuje na veřejných komunikacích. Často dost na divoko, míst je málo. A jak k nim přivést elektrické zásuvky? Ke všem, nebo alespoň k polovině? Neřešitelný problém. Za prvé, velmi drahý, který by musel zafinancovat stát a náklady by se pohybovaly v miliardách. Za druhé, prostě není místo.

Fantasie se snadným připojením z veřejného osvětlení je možná jako řešení pro pár aut. Ale ne pro masovou elektromobilitu. Sloupů není tolik a ne vždy je připojení k nim dostatečné pro odběrně tak náročnou činnost jako je nabíjení aut. Navíc v mnoha ulicích sloupy vůbec nejsou, světla jsou přidělaná jinak.

Z výše uvedeného vyplývá, že zásadní rozvoj elektromobility naráží na tak marginální problémy, jakými je dobíjení. Ano, v daleké budoucnosti to půjde třeba bezdrátově přes nabíječky v silnici, ale to je záležitost pro polovinu století, ne pro příštích deset let.

I proto je jasné, že budoucnost automobilismu je stále i v tradičních pohonech. Elektromobily není třeba zatracovat, ale ani je glorifikovat. Jednou mohou být dominantní, případně je doplní třeba vodíková auta. Ale bude to trvat.

Kde se dozvíte víc

Portál Autobible si všímá toho, že ekologičnost elektromobilů záleží především na způsobu, jakým se vyrábí elektřina.

Autobible

Portál Chytraauta.cz počítá náklady na pořízení a provoz elektromobilu s klasickými auty. Jenže jeho matematika je hodně nepřesná.

Chytraauta.cz
Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny