Akční letenkáři pozor, Lufthansa si na vás chce došlápnout

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Běžného cestujícího se nová situace týkat nebude, i když možná také. Ale popořadě.

Kdo alespoň občas zkusil hledat nějakou akční letenku, asi narazil na tarify, které začínají a končí na jiném letišti. Anglicky se jim říká Open Jaw. Můžeme si dát příklad, třeba: Praha – Londýn – Los Angeles/Los Angeles – Londýn – Bukurešť. Taková letenka může být výrazně levnější než zpáteční letenka z Prahy do Los Angeles. Akční letenkář ji obvykle využije tak, že při zpáteční cestě nepokračuje z Londýna do Bukurešti, odkud by se do Prahy dostával obtížně a draho. Místo toho vystoupí v Londýně a přikoupí si let do Prahy, který bude levný.

V angličtině se tomu říká buď skiplagging nebo hidden city ticketing. Česky je to asi nejlépe vynechání segmentu. A pozor, myšlen je poslední segment, vynechání prvního nebo nějakého prostředního v drtivé většině případů letenku zneplatňuje, to jen pro pořádek.

Doposud platilo, že vynechání posledního úseku nikdo neřeší, respektive s příručním zavazadlem to nepředstavovalo žádný zásadní problém a i s odbaveným zavazadlem se s tím dalo něco dělat, i když to už chtělo přemlouvání na přepážce nebo nenastoupení posledního segmentu třeba z důvodu nevolnosti. Sice na fórech proběhlo pár zkazek, jak nějaká exotická společnost vyžadovala doplatek za tarif, ale zůstávalo to v segmentu zpráv jedna kamarádka mé kamarádky.

Jenže situace se přiostřuje a Lufthansa vede s jedním cestujícím, který podnikl něco podobného, soudní při. A berlínský soud dokonce přiznal, že má Lufhansa právo chtít doplatek, jen jiný, než jaký u soudu požadovala. Což může razantně měnit pravidla hry.

Podle soudu cestující uzavřel s leteckou společností smlouvu a tu nedodržel. Tečka. V uvedeném případu cestující vynechal poslední segment letenky a letěl do Berlína, odkud asi pocházel, na samostatnou letenku a dost možná právě s Lufthansou. Místo aby letenku využil tak, jak byla vystavena. Tak se asi Lufthansa o všem dozvěděla. Je otázkou, jak by se to řešilo, pokud by dotyčný letěl jinak nebo jel autem, ale to jsou jen spekulace.

A proč se to Lufthanse nelíbí? Důvod je prostý, cena. Uvedený případ se týkal letenky z Osla do Seattlu přes Frankfurt. V byznysu za skvělou cenu 657 euro. Dotyčný by asi jinak kupoval letenku z Berlína a ta by klidně stála mnohem víc i v ekonomické třídě. Nutno dodat, že dotyčný asi nebyl náhodný akční letenkář a asi věděl, po čem jde, ale to je jedno.

Prostě letecké společnosti mají na první pohled prapodivnou cenotvorbu. V uvedeném případu se sice mohlo jednat o chybu a proto si na dotyčného vyšlápli, když jim dal záminku, ale pokud to chyba nebyla, tak prostě Lufthansa reagovala na situaci na norském trhu a nasadila výhodnou cenu, protože jinak by tam neuspěla. Naopak na jiném trhu už není konkurence taková a stejně dlouhá cesta může stát klidně třikrát tolik.

I proto se stává, že letenka z Prahy do Los Angeles přes Frankfurt může být levnější než přímá letenka Frankfurt – Los Angeles. To je dost časté. A pak jsou tu Open Jaw letenky, které se obvykle sestaví s dvou polovin, kdy jedna je právě s ohledem na trh mnohem levnější než druhá polovina. Samotná letecká společnost takovou letenku aktivně propagovat nebude, potenciálních klientů bude málo, ale v rámci systémů prostě jde rezervovat. Obvyklejší je opačné využití, třeba let z Prahy do Los Angeles a návrat ze San Franciska. to se cestovatelům může hodit, ale to se už netýká našeho problému.

Ten je totiž ještě rozsáhlejší. Kvůli rozdílnému nacenění může být levnější třeba let Košice – Praha – Barcelona než samotná letenka z Košic do Prahy. Kdo se vyzná, koupí Košice – Barcelona a v Praze vystoupí. A to by mohl být v blízké budoucnosti problém.

A pak je tu něco, co se prý už testuje a právě u Lufthansy. Ta prodává jednosměrné letenky a zpáteční. Nikoliv jednotlivé segmenty jako low-costy. Což je u tradičních leteckých společností běžné. No a někdy se může stát, že zpáteční letenka je levnější než jednosměrná. To opět souvisí s velmi složitou cenotvorbou leteckých společností. No a je možné, že v blízké budoucnosti bude Lufthansa a možná i další společnosti požadovat doplatek u těch cestujících, kteří si koupí zpáteční letenku a proletí jen cestu tam.

Co na tom, že mnohdy se lidem změní plány a prostě zpět letět nemohou, dost možná za to budou muset platit. Uvidíme, jak to bude, může to být však docela zajímavé.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny