Jasně nejrychlejší doprava k moři je i velmi úsporná. Nevěříte?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pokud čekáte oslavný článek o elektromobilech nebo vlacích, tak se nemusíte být. My jsme totiž našli prostředek, s kterým budete na Jadranu za 2,5 hodiny a na 100 kilometrů si nevezme víc než 6 litrů paliva.

Zní to neuvěřitelně, ale je to tak. Ano, auto to není, to se prostě na Jadran za 2,5 hodiny nedostane. Je to letadlo, které vyrábí v Chocni a stojí stejně jako luxusnější SUV. Takže to zase není nic nereálného, i když jen pro určitou skupinu zákazníků. My ostatní bychom museli dlouho šetřit a ještě si připravit desítky tisíc na letecký výcvik.

Letadlo se jmenuje VL3 Evolution a je to opravdu povedený stroj. Patří do kategorie ultralightů, uveze 200 kilogramů (podle pravidel ultralightů, jinak o 100 kg více) nákladu a celková vzletová hmotnost je necelých 500 kilogramů (jako ultralight). Je to dané konstrukcí, celé letadlo je vyrobeno z uhlíkových vláken s výbornou aerodynamikou a moderním vybavením.

Dolnoplošník pro dva cestující včetně pilota pohání motor Rotax. Buď atmosféricky plněný nebo s turbem a výkonu 100 až 115 koní. Podle provedení lze letět trvale 250 až 300 kilometrů za hodinu. Ovlivňuje to vedle typu motoru použitá vrtule a také jestli zvolíte zatahovací podvozek nebo ne. Pro dálkové lety je zatahovací podvozek lepší, pro létání „okolo komína“ je zbytečností.

Na výběr je i vybavení kokpitu, může mít levnější klasické přístroje i plně digitální skleněný kokpit. Na přání lze namontovat i bezpečností prvek v podobě padákového systému. Ano, u ultralightů je toto možné a zvyšuje bezpečnost na maximum. Dostup stroje je až 5000 metrů, ale letová hladina je v nepřetlakované kabině nižší. Pro vzlet pak stačí jen 150 metrů ranveje.

A teď k té spotřebě. Ta se pohybuje mezi 8 až 18 litry za hodinu letu. Takže když to přepočteme na 100 kilometrů, vychází nám nějakých 5 až 7 litrů paliva. A to je fantastická spotřeba s ohledem na cestovní rychlost.

Ano, letadélko pojme jen dva lidi a jeden musí mít pilotní průkaz, to je omezující, děti sebou nevezmete. A ani si sebou nevezmete moc zavazadel, prakticky jen malý kufřík, aby zbylo místo na nějaké ty suvenýry od moře. Také si musíte cestu dopředu naplánovat a připravit si peníze na poplatky na letištích. Ale jako alternativa dlouhých cest po Evropě je to fantastická záležitost, navíc české konstrukce a vyrobená v Česku.

V3L je úspěšné letadlo, firma jich prodala již víc jak 250 po celém světě. Ostatně, česká konstrukční škola ultralehkých letadel je proslulá a ještě se k ní vrátíme.

Dodejme, že základní cena je 2 miliony korun bez daně a s doplatky se vyšplhá ke třem milionům. Ale možná se dá smlouvat, jako v autosalonu. S tím ovšem nemáme žádné zkušenosti, nákup letadla nás v redakci teprve čeká. Alespoň doufáme.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny