Konec obřích dopravních letadel. Není to tak nečekané

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Král a královna nebes. Tedy Airbus A380 a Boeing 747. Oba končí. Vyrobí se ještě několik kusů, další už nebudou. Na jednu stranu smutný konec, na druhou asi nevyhnutelná realita. Pokud se s nimi chcete proletět, tak ještě budete mít příležitost, z nebes se zatím nepakují.

O Boeingu 747 jsme nedávno psali. Trochu smutně, protože v USA už toto letadlo žádná společnost nepoužívá a trochu radostně, protože létá po světě rovných 50 let. Aktuálně letadlo existuje v moderní variantě 747-8, ale žádný velký úspěch za zhruba 10 let své existence neutržil. Historie Airbusu A380 je mnohem kratší, v provozu je necelých 12 let. Přesto také končí. Airbus vyrobí objednané kusy a další už nepřibudou.

Co obě letadla spojuje, jsou velké rozměry, velká kapacita a čtyři motory. Boeing vznikal v době, kdy se mu velikostí žádné letadlo ani neblížilo, další velkoprostorová letadla přišla až po něm. Airbus začal vznikat koncem osmdesátých let, vývoj probíhal v letech devadesátých a dokončen byl v novém tisíciletí. To znamená, že obě letadla vznikala v rozdílné době, přesto mají společnou myšlenku.

A tou je doprava hodně lidí mezi velkými letišti. Stojánky na tak velká letadla se nevyplatily dělat na menších letištích, proto u nich převládal koncept létání mezi velkými huby. Na menších letištích ani nebyla taková poptávka ze strany zákazníků, ani kapacita je dostatečně rychle odbavit.

Tento koncept létání byl po dlouhá léta na dálkových trasách klíčový. Velká letadla byla populární, nahrazovala víc menších strojů a tak šetřila drahocenné místo na stojánkách. Jenže s nástupem nových generací menších dálkových letadel s výrazně vyšší efektivitou a nižšími náklady se tento trend přežil. Dnes se létají i dálkové trasy i mezi menšími letišti. Význam hubů je sice stále výrazný, ale nikoliv již dominantní. Spíš celkově provoz výrazně vzrostl.

Boeing 747 i Airbus A380 přestávají stačit ekonomikou provozu, ta je prostě horší než u nových strojů Boeing 787 nebo Airbus A350. Menší letadla se navíc snáz naplní a mohou létat nové trasy, na kterých velká letadla nelze z výše uvedených důvodů použít.

A jsou tu i další náklady, které hrají proti obrům nebes. Jejich čtyři motory jsou logicky servisně nákladnější než dva motory všech ostatních strojů. Ostatně, důvod, proč se vytvářela čtyřmotorová letadla, je dnes už překonán. U první 747 to byla potřeba výkonu, i konkurence měla víc než dva motory. To už sice dávno neplatí, ale co bylo dlouho důležité, je hodnota ETOPS, tedy možnosti doletu s nefunkčním motorem. U čtyřmotoráku se třemi a u dvoumotoráku s jedním agregátem.

Nad pevninou to není problém, nějaké letiště pro nouzové přistání se najde každou chvíli, ale nad oceány to neplatí. Dřív proto byla čtyřmotorová letadla nezbytná pro dálkové linky přes oceány. Dnes to podle parametrů hravě zvládnou dvoumotorová letadla, takže každý agregát navíc je mínusem v účetnictví.

Navíc u čtyřmotorového letadla jsou jednotlivé motory slabší než ty u dvoumotorového. Proto obecně velká letadla stoupají pomaleji, což může v přetíženém leteckém prostoru vadit.

Pro cestujícího je v každém případě let jednou z velkých ikon nebes zážitkem. Pokud jste s nimi ještě neletěli, tak spěchejte především u Boeingu. Starších variant se letecké společnosti zbavují závratným tempem, moc už jich nezbývá. A novější verze 747-8 není mnoho, budete je hledat docela obtížně. V Evropě se 747 nejsnáze proletíte na dálkových linkách British Airways, KLM nebo Lufthansy. Do pěti let se ale i tyto aerolinky starších verzí zcela jistě zbaví.

Airbus A380 budeme logicky potkávat na linkách mnohem déle. Létá i z Prahy na lince Emirates do Dubaje. Tam tolik pospíchat nemusíte. A pokud nechcete kupovat byznys letenku, hledejte aerolinky a spoje, na kterých létá A380 v konfiguraci s ekonomickou třídou i na horní palubě. Je to pohodlnější a jen stoupat po schodech v letadle, je zážitek.

K poslední poznámce dodáváme, že třeba u Lufthansy můžete po schodech jít i v Airbusu A340, mimochodem, dalšímu čtyřmotorovému mastodontu, který z nebes pomalu mizí. Ten má sice jen jednu palubu, ale v zadní části toalety v podpalubí, kam se chodí po schodech.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny