Stihneme ten krátký přestup při cestě letadlem? Poradíme, jak na to

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Jeden z nejčastějších dotazů na cestovatelských fórech je ten, jestli dotyčný stihne přestup mezi jednotlivými lety. Logicky se lidé ptají většinou v případě, kdy mají na přestup jen hodinu nebo i méně. Začneme krátkou odpovědí, stihnout lze i přestup s půlhodinou a naopak někdy nemusí stačit ani tři hodiny.

A teď podrobně, protože krátká odpověď je jako chytrá horákyně.

1, Mám vše na jedné letence
2, Mám dvě a více separátních letenek

1, Začít můžeme tím, jestli jsou lety s přestupem vydané na jedné letence či nikoliv. V prvním případě musí být taková letenka vystavena tak, aby odpovídala pravidlům pro přestup. Minimální čas na přestup se anglicky řekne Minimum Connection Time a často se s ním setkáte pod zkratkou MCT. Ten je pro každé letiště jiný a může se lišit i u jednotlivých aerolinek. Globální rezervační systémy tyto údaje znají stejně jako letenkáři, kteří letenky vystavují.

Dodejme, že ne všechny lety lze dostat na jednu letenku. Lety s přestupem většinou nenabízí low-costové společnosti, i když i zde už jsou výjimky. Bezproblémová je letenka, kde všechny úseky letí jedna společnost nebo společnosti z jedné aliance. Ale existují i další kombinace v rámci společností patřící pod organizaci IATA. V té ale nejsou (většinou) členy právě low-costové společnosti.

To znamená, že pokud máte celou cestu na jedné letence, třeba s dvěma přestupy a jeden z nich či oba dva jsou jen hodinové nebo i kratší, měli byste vše stihnout. Což ovšem může ohrozit zpoždění, nebo jiné komplikace, což není neobvyklé. Ale pozor, tím, že máte celou cestu na jedné letence, tak jste v podstatě chráněni. Pokud se něco zvrtne a přestup nestihnete (nikoliv vlastní vinou, kdy se někde zapomenete), tak se o vás letecká společnost postará. Buď vám najde jiné lety do vaší cílové destinace, nebo vám na své náklady zajistí hotel a poletíte druhý den. To se stává tehdy, kdy už ten den do vašeho cíle nic neletí nebo není místo a podobně.

Zjednodušeně tedy platí, že s cestou na jedné letence máte velkou pravděpodobnost, že stihnete i krátké přestupy a když ne, tak se o vás letecká společnost postará a do cílové destinace se dostanete, aniž by vás to stálo další náklady. Naopak, při cestě po Evropě nebo z Evropy a do Evropy je velká šance, že navíc dostanete odškodnění za zpoždění.

Ovšem pozor, pokud potřebujete s jistotou být v cílové destinaci v konkrétní den nebo konkrétní čas, tak je samozřejmě lepší vybírat lety tak, abyste případné problémy eliminovali. Tudíž primárně hledejte přímé lety. Pokud neexistují (což je třeba z Prahy mimo Evropu dost pravděpodobné), snažte se vybrat takové kombinace letů, kde je na přestup větší čas. I na těch největších letištích můžeme za optimální považovat čas na přestup v rozmezí dvou až tří hodin. Tím získáváte čas, když první let bude mít zpoždění. Samozřejmě velké zpoždění to nevyřeší, ale to zase tak časté nebývá (vyhledat si jednotlivé linky můžete tady, na odkazu je příklad linky Emirates z Prahy do Dubaje). Pokud ovšem někde musíte být na 1 000 procent, tak je asi jediným řešením letět o den dřív.

2, Nyní se ovšem dostáváme k druhé situaci, která celou hru zcela zásadně mění. Ta nastane, když budete mít letenky koupené separátně. Například Praha – Kuala Lumpur a následně nějaký lokální let třeba s low-costovou aerolinkou. Jak je známo, do Kuala Lumpuru se z Prahy napřímo nedostanete, takže budete mít let s přestupem, ten ale bude na 100 procent spadat do výše popsané kategorie. Nás tedy teď zajímá přestup v Kuala Lumpuru (nebo Bangkoku, Hong Kongu, New Yorku a tak dále) na let vystavený na separátní letence.

A to může být problém. Pokud zvolíte krátký přestup, je velmi pravděpodobné, že přípoj nestihnete a letenka propadne. Výše uvedenými minimálními přestupními časy (MCT) se vůbec neřiďte, vy budete potřebovat mnohem delší čas na přestup. Výhodu získáte, když se vám ještě v Praze podaří odbavit zavazadlo (pokud s ním cestujete) až do cílové destinace. To se může stát i když máte dvě separátní letenky, ale ta přípojná musí být s klasickou společností. Pokud letíte s low-costem nebo tam, kde se zavazadlo platí zvlášť, tak se vám to nepodaří. Pokud ano, máte částečně vyhráno, podle situace můžete přestoupit i v rámci transitu (bez výstupu z letiště). Takže na přestup by mohly stačit dvě hodiny, tři s rezervou.

Pokud přestupujete na low-cost a nebo musíte znovu odbavit zavazadlo, nevyhnete se výstupu z letiště a nového odbavení. To už vyžaduje dost času, teoreticky to můžete stihnout za dvě hodiny na menším letišti, ale třeba v takovém Kuala Lumpuru, kde low-costy létají z úplně jiného a dost vzdáleného terminálu, nemusí stačit ani hodiny tři. Je jasné, že nechcete na letišti trávit půl dne, ale solidní rezerva je nezbytná. Náš tip jsou čtyři hodiny, to by mělo stačit i při hodinovém zpoždění na příletu. Ale jsou letiště, kde bychom sami raději hodinu přidali. Radši jedna káva navíc než propadnutá letenka a zmařené plány.

Důrazně doporučujeme přípravu, podívat se dopředu na plánky letiště a na to, kam přiletíte a odkud odlétáte. Terminály bývají na letenkách uvedené. Také je dobré ověřit obvyklé časy na imigračním, třeba v USA tam můžete ztvrdnout klidně dvě hodiny. Nebo Bangkok, kde mnohé low-costy létají z úplně jiného letiště. Cesta sice obvykle trvá do hodiny, ale když se něco stane, může to být klidně dvojnásobek.

Může se stát, že při započítání rezervy už ten den nic nepoletí. To se prostě stává. Co s tím? Zkusit najít jiný let, který přiletí na letiště, kde bude přestupovat, dříve. A nebo se smířit s tím, že budete muset na letišti přenocovat. Baťůžkáři to vydrží na letišti, ostatní budou hledat ubytování okolo. Někde to není drahé, jako třeba v Bangkoku, jinde to může stát hodně peněz navíc. Dobrá příprava se proto vyplatí.

A na závěr jedno upozornění, docela důležité. Pořádně se koukejte, kde letenku kupujete a ověřte, že všechny lety jsou vystavené na jedné letence. Často se totiž můžete setkat s prodejci, kteří mixují lety sami a vystaví vám na ně separátní letenky. Obvykle se to označuje jako Mix, ale není to pravidlem. Dobrým příkladem je český prodejce Kiwi, který si na tom postavil svůj byznys. Sice na přestup dává garanci (zaplatí novou letenku), ale ze zkušeností cestovatelů to nemusí vždy znamenat, že se dostanete tam, kam se dostat potřebujete.

A na závěr jedno upozornění, docela důležité. Pořádně se koukejte, kde letenku kupujete a ověřte, že všechny lety jsou vystavené na jedné letence. Často se totiž můžete setkat s prodejci, kteří mixují lety sami a vystaví vám na ně separátní letenky. Obvykle se to označuje jako Mix, ale není to pravidlem. Dobrým příkladem je český prodejce Kiwi, který si na tom postavil svůj byznys. Sice na přestup dává garanci (zaplatí novou letenku), ale ze zkušeností cestovatelů to nemusí vždy znamenat, že se dostanete tam, kam se dostat potřebujete.

 

 

 

 

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny