Mám letět raději s Qatarci nebo A380 Emirates?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Pokračujeme v našich cestovatelských tipech dalším velmi častým dotazem. A ten zní, jaký let si mám vybrat a jestli je lepší novější Boeing 787 nebo obrovský Airbus A380.

Začít musíme rozdělením na krátké a dlouhé lety. Sice některé vlastnosti, kterým se budeme věnovat, jsou stejné, ale platí, že u lokálních letů (třeba po Evropě) nejsou rozdíly tak výrazné. Navíc u dálkových letů budete v letadle sedět mnohem déle a tak je výběr důležitější.

Pro velkou část cestujících je rozhodujícím faktorem pro výběr letenky cena. Dalším může být počet přestupů a délka celé cesty, následují parametry přestupů (kde, jak dlouhé), letecká společnost a s ní související případný věrnostní program a pak je tu samotné letadlo.

A to nás dnes zajímá nejvíc. Po Evropě a analogicky po Asii, USA, Austrálii či u jiných lokálních letů si moc vybírat nemůžeme. Drtivá většina společností používá buď Boeing 737 v různých verzích a nebo Airbus A320 a příbuzné varianty A319 nebo A321. Občas se můžete setkat s letadly Embraer, BAE a několika dalšími, dnes už exotickými letadly. U velmi krátkých letů jsou pak ve hře ještě turbovrtulová letadla.

A čím tedy letět? Je to v podstatě jedno. Většina společností má lokální letadla nakonfigurovaná s maximem sedaček, takže se budete mačkat tak jako tak. Mezi B737 a A320 nejsou zásadní principiální rozdíly, sedí se 3+3. Menší letadla mívají konfiguraci 2+2 nebo 2+3 a obvykle v nich bývá víc místa na nohy, celkově je ale interiér stísněný. V některých nejmenších – jako je Bombardier CRJ100 – se pak v uličce dlouhán nenarovná. Ale na taková letadla už budete muset mít hodně štěstí natrefit.

Nejméně pohodlná bývají turbovrtulová letadla jako jsou ATR nebo DHC. Nejde ani tak o místo na nohy, ale hlavně o hluk. I když moderní kusy už nejsou v tomto směru tak hrozné, jako starší varianty.

U dálkových linek je výběr bohatší, i když zde se setkáte jen s letadly dvou výrobců: Boeing a Airbus. Některá se již nevyrábí a mohou být hodně stará, jako Boeing 767 nebo Airbus A340, některá jsou nová jako Boeing 787 nebo Airbus A350 Neo. A rozhodně neplatí, že pohodlnější jsou vždy ta novější. Často je tomu naopak.

Tedy pokud jde o místo na nohy. U starých letadel totiž ještě můžete narazit na konfiguraci z devadesátých let, kdy maximální počet sedaček nebyla hlavní mantra leteckých společností. Stejně tak platí, že když cestujete ve dvou, potěší vás Airbusy A330 a A340, které mají u oken jen dvě sedačky. Tedy většinou. Dvě místa mají třeba i Boeingy 767.

Ale pozor, tedy spíš POZOR! Zkušenost z jednoho letadla stejného typu je nepřenosná na jiné typově stejné letadlo. Konfigurace se totiž může lišit i u jednotlivých společností natož mezi nimi. Platí to nejenom o rozestupu sedaček, ale i jejich šíře a dokonce i poštu sedaček v jedné řadě. Tak třeba rozšířený Boeing 777 se původně (většinou) dodával v konfiguraci sedaček v ekonomické třídě 3+3+3 nebo 2+5+2. Tedy devět sedaček na šířku letadla.

Jenže dnes na výše uvedené konfigurace natrefíte už málokdy, většina společností namačkala do řady o sedadlo navíc, takže v letadle najdete konfiguraci 3+4+3. A to je sakra rozdíl. A tak bychom mohli pokračovat dál. Třeba u A380 bývá ekonomická třída na spodní palubě. Opět v konfiguraci 3+4+3. Jenže někdy bývá část i na horní palubě, kde jsou pak u okna jen dvě sedadla. Tak to má u některých letadel třeba Emirates a komfort je zde vyšší.

Někdy platí, že v přední části bývá víc místa než vzadu, ale jak většina společností u běžných tarifů vyžaduje i na dálkových linkách platbu za výběr sedaček, tak jsou tato místa a další atypická a tudíž většinou pohodlnější místa, zpoplatněna vyšším poplatkem. Klidně za ně zaplatíte přes 1 000 korun za jeden let.

A jak se v tom tedy vyznat? Primárně doporučujeme držet se parametrů: ceny, délky letu a počtu (délky) přestupů.  Pokud se stále nebudete moci rozhodnout, podívejte se na stránky Seatguru. Tam buď můžete prohlížet letadla podle společnosti a nebo praktičtěji podle vašeho letu. To najdete ve vyhledávači letenek a zadáte nejprve leteckou společnost a pak číslo letu. Stránka vám pak ukáže konfiguraci sedaček na palubě i jejich parametry a nedostatky.

Stačí si tedy porovnat lety, které připadají v úvahu a máte hrubou představu, co vás může čekat. Co se tam nedočtete, je obvykle úroveň zábavního systému, jen jestli je v sedadlech nebo jen s monitory v uličkách. Tam se lze velmi orientačně řídit tím, že stará letadla mají systém prastarý a hnusný, ale neplatí to vždy. Společnosti interiér mění, takže i dvacet let staré letadlo může mít systém modernější než desetiletý stroj. To se zjišťuje obtížně a bez jistoty.

A na závěr odpověď na otázku z titulku. Pokud budeme porovnávat lety z Prahy s Qatar Airways a Emirates, tak u první společnosti letí Boeing 787-9 s rozestupem sedaček 31 palců a šířkou sedačky 17,2 palce. Emirates letí s Airbusem A380, kde je v ekonomické třídě rozestup sedaček 32 až 34 palců a jejich šířka je 18 palců. Takže Emirates budou pohodlnější. Ale asi také dražší.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny