Bláznivý trend: fakt musíme předvídat smartphony na dva roky dopředu?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ještě jsme ani neviděli letošní iPhony, ale už se spekuluje, jaké budou za rok a také jaké budou ty po nich. Má to vůbec smysl?

Když čtete pravidelně odborné servery o smartphonech, možná jste si už v posledních měsících všimli určitého bláznovství. Pět dní po oznámení modelu Note 10 vydal server Phonearena text o tom, jaký by mohl být Note 11 a „co o něm víme“. A zatímco stále čekáme na iPhone 11, analytik Ming Či Kuo už odhaduje, jak budou vypadat ty v roce 2021. Není už to trochu moc?

Ne že bychom neměli rádi spekulace ohledně toho, co se chystá, ale předpovídat nové modely na rok a víc dopředu se nám zdá trochu bláznivé. Jasně, podle stávajících trendů asi dokážeme odhadnout, kam se trh za rok posune, vzhledem k tomu, že už máme nějaké zkušenosti a zároveň víme, že vývojáři už nedělají meziročně až takové obří technologické skoky jako kdysi.

Ale zároveň tu jsou překážky, které mohou trh změnit ze dne na den. Vzpomeňte si na nedávnou kauzu s Huaweiem, kterému USA zastavilo obchod s důležitými partnery. Ze dne na den se z potenciálního útočníka na jedničku na trhu stal výrobce, který bojuje o přežití. Kdo říká, že se něco podobného nemůže stát Applu nebo Samsungu? A naopak, jak víme, že u nás méně známé značky jako třeba Oppo nemůžou vtrhnout na evropský trh v plné síle a nebudou příští rok málem víc relevantní, než dnešní velcí hráči?

Zároveň víme, že ne všechny skvělé vize budoucnosti se musí naplnit. Ještě loni se tvrdilo, že se Samsung se zcela zbaví fyzických předních fotoaparátů a umístí je pod displej, ovšem realita se ukázala zcela jinde, a místo toho tu máme novou koncepci průstřelů displejů. První displejové fotoaparáty jsou pak stále ve fázi prototypů, a to pouze v Číně. Kdo říká, že to co se nám teď zdá jako logický krok kupředu musí být skutečně technologicky v rámci horizontu jednoho roku proveditelné?

Zkušenost velí dvě věci: mít rozumná očekávání (nevěřit všemu, co se spekulátorům jeví jako „jasná věc“) a také přemýšlet „out of the box“, tedy předpokládat, že se může také stát něco úplně jiného, než může kdokoliv předvídat. Zároveň doporučujeme věřit informacím o produktech, která jsou už skutečně „skoro za dveřmi“, řekněme tak tři měsíce a méně před samotným odhalením. Cokoliv před tím může být dost slušně „mimo“.

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny