Celní válka Trump : Evropa. Problém bublá pod povrchem

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Americký prezident vyhrožuje, že cla na auta pocházející z EU vyrostou až na 25 procent. To je na první pohled hodně a někoho to může dost bolet. Ale je to celé velmi složité.

Tak především, clo na auta vyrobená v USA je v rámci Evropské unie plošně 10 procent. Obráceně, cla na auta vyrobená v EU je v USA 2,5 procenta, ale také až 25 procent na SUV a užitková vozidla. Tyto informace ani nemusíme znát, stačí se podívat, kde Audi, Mercedes a BMW v posledních dvaceti letech otevírali zámořské továrny. Ano, v USA a okolí, převážně v Mexiku. A vyrábějí tam nepřekvapivě hlavně SUV modely. Důvodem je právě vysoké importní clo.

Celkově byl v roce 2016 (novější data nejsou k dispozici) objem importu aut a dílů z EU do USA na hodnotě 43 miliard dolarů, obráceně putovalo do Evropy zboží za 11,5 miliardy dolarů. Když pomineme politiku, tak čísla ukazují, že americká auta nejsou v Evropě příliš konkurenceschopná, protože v onom americkém exportním objemu jsou právě vozy vyráběné evropskými automobilkami v USA, které se následně vozí do Evropy. Některé modely se v Evropě ani nevyrábí.

Když uvedená čísla převedeme na celkový objem exportu, tak v USA končí čtvrtina automobilového exportu z EU a obráceně v EU končí 20 procent amerického exportu ve stejné oblasti. Tady jsou už síly relativně vyrovnané, ale je to kvůli tomu, že Evropa vyprodukuje víc produktů než USA. Mimochodem, export z USA do Česka je v tomto segmentu v objemu 202 milionů dolarů. Obráceně z Česka putovaly autodíly (auta pravděpodobně přímo nikoliv) ve velmi podobné hodnotě 232 milionů dolarů. Ale takové Slovensko poslalo do USA auta a díly v hodnotě 1,5 miliardy dolarů. Důvodem je výroba a export některých prémiových SUV v továrně Volkswagenu u Bratislavy.

Pokud USA cla zavedou, dopadne to nejvíc na německé prémiové značky, které do USA importují v relativně velkých počtech. Třeba BMW tam v loňském roce dovezlo z Evropy zhruba čtvrt milionu aut a to je hodně. Z lidovějších značek tam prodává v podstatě jen Volkswagen a Fiat, v druhém případě to jsou malé počty fiatů a pak třeba Jeep Renegade, který se vyrábí v Itálii. Naopak ostatní Jeepy pochází z amerických a mexických továren.

Pokud USA cla zavede, pravděpodobně EU zareaguje podobně. A pak jsou v problémech v podstatě stejné značky, jak již bylo uvedeno výš a jejich dodavatelé. Ostatní auta se vyrábí v Evropě nebo pocházejí z jiných zemí. Z USA se importuje asi jen Ford Mustang a možná Ford Edge. Plus nízké tisíce elektrických Tesel.

Na první pohled to tedy vypadá, že Evropa takovou válku odskáče víc než USA. Jenže to tak ve skutečnosti nemusí být. Především, import z USA není tak malý (ač se ve většině případů netýká ryze amerických aut), že to prostě bude cítit. Primárně automobilky, následně tamní zaměstnance a pak i zákazníky. Ti totiž budou platit víc třeba i za Toyoty vyrobené v USA. Některé díly v nich a asi jich nebude málo, budou pocházet z Evropy dopadne na ně clo.

V Evropě bude hůř. A povede to k změnám na trhu. Buď se převede výroba některých dílů či aut do USA a obráceně, nebo se bude postupovat jako chytrá horákyně, přenosem produkce do Mexika či Kanady. I když i těmto zemím Trump hrozí zvýšením cel. V každém případě jasný vítěz nebude. Naopak, v nějakém směru prohrají všichni.

Mimochodem, podle uvedených dat bychom mohli zůstat v Česku v klidu. Jenže v uvedených objemech exportu a importu, které jsou nízké, nejsou uvedené objemy zboží, které putují z českých fabrik do USA přes jiné země. Třeba přes Německo, kam dodávají automobilkám, které to pocítí nejvíc.

 

Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny