Kam až dojde zjednodušování her? Závodní Asphalt 9 se ovládá skoro sám

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Matador mezi mobilními závodními hrami Gameloft vydal po několika letech nový, v pořadí už devátý díl tak trochu bláznivých arkádových závodů Asphalt. A ukázal i nový systém ovládání hry, který ji zjednodušil na takovou úroveň, že už hráč skoro ani není potřeba.

Už je to čtrnáct let, co firma Gameloft přišla s prvním dílem závodní série Asphalt. Tehdy to byla hra na platformě java pro tehdejší „hloupé tlačítkové telefony“ a kupovala se přes zpoplatněnou SMS operátorovi. Tehdejší 2D grafika na malém displeji vypadá z dnešního pohledu směšně, ale ve své době to byla grafická lahůdka.  Automobily šlo vylepšovat, nabarvit je různými barvami a na tratích byli soupeři, které jste mohli vytlačovat ze silnice, přidávat turbo, ujíždět policii a podobně.

Závodní hry vždy byly poměrně jednoduché na ovládání. Na počítači se používaly intuitivně šipky pro akceleraci a zatáčení, na konzolích zase k zatáčení posloužila páčka a k akceleraci držení jednoho zadního tlačítka. Kdo chtěl z herního zážitku dostat maximum, koupil si rovnou volant. Mobily ovšem už od začátku pracovaly s principem, že se hraje na numerické klávesnici, kde se dá relativně pohodlně palci zatáčet, ale držet k tomu ještě tlačítko pro akceleraci byl nesmysl, takže auta zkrátka jezdí ve většině her samy a vy jen zatáčíte, přidáváte turbo nebo brzdíte.

Trailer na Asphalt 9 Legends:

Smartphony z části tento koncept zachovaly, ale využily zároveň také třeba gyroskopu, který umožnil mobil naklánět pro docílení podobného efektu, jako kdybyste herní auto řídili volantem. není to řešení úplně vhodné třeba do městské hromadné dopravy (pozor, ať spolusedícího při smykování zatáčkami nedloubnete loktem), ale i tak se jedná o víceméně manuální ovládání hry. Samozřejmě většina her se dá ovládat i tak, že zkrátka mačkáte pravou nebo levou stranu displeje a na tuto stranu auto také zatáčí.

U nové „devítky“ však Gameloft představil něco, co zcela mění princip ovládání takové hry. Upozorním, že klasické manuální zatáčení mačkáním stran displeje je zde stále přítomné, ale není nastavené jako primární a musíte se k němu prohrabat přes nastavení hry. Jak se tedy hra v základu ovládá? Tahy po displeji. V základu zkrátka jedete buď vpravo nebo vlevo, a občas vám hra umožní najet na nějaký skokánek nebo jinak větvící se cestu, přičemž vám vždy dá chvíli na rozhodnutí. Pokud jedete vlevo a chcete jet vpravo, přejeďte prstem zleva doprava. Blíží se skok? Hra vás upozorní a opět si můžete vybrat – buď pojedu ve stejném pruhu nebo tahem doprava zabočím na rampu.

Najednou je ze závodní hry spíše takový interaktivní film. Ne ale ten „dobrý typ“, jaký známe třeba z mobilních her od studia Telltale či titulu Life is Strange (nově také na mobily), kdy sledujete děj a volíte co má vaše postava říkat. Asphalt 9 Legends v tomto režimu působí jako návrat do doby „závodních her“ z prastarých přenosných herních konzolí, kdy se vaše vozidlo skládalo z 8 puntíků a vyhýbalo se ostatním 8 puntíkům jen volbou, jestli pojede uprostřed, vpravo nebo vlevo.

Samotný Asphalt 9 Legends vypadá přitom graficky výborně, troufáme si tvrdit že na úrovni PC her okolo roku 2012 … ale ovládá se jako ty v 80. letech. Nebylo toho zjednodušování až moc? Nezbaví se Asphalt příště zatáčení úplně a už budete jen mačkat tlačítko pro zrychlování? Nebo je to naopak krok, který většina hráčů ocení? Hra je venku teprve den, a je tedy brzy na to vynášet nějaké jasné verdikty, ale mně se zkrátka nový systém moc nelíbí. A přitom stačilo jen tento „automatický“ režim dát jen jako jednu z možností, mezi kterými si po prvním spuštění vyberete. Pak by se nic nedělo. Ale když vám hra podsouvá automatiku už v základu, je to docela nešťastné řešení.

Kde se dozvíte víc

Asphalt 9: Legends vyšel již dnes. Závodní hru můžete stahovat zdarma

Svět Androida

Nažhavte své telefony, vychází Asphalt 9: Legends

Smartmania

Free 2 play závody Asphalt 9 vyšly na PC, iOS a Android

Bonusweb

Oficiální stránky hry

Asphalt 9 Legends
Sdílet.

O autorovi

Komentáře jsou uzavřeny